Boleh ke saman tanpa pakai uniform?

Boleh ke saman tanpa pakai uniform?

Biarpun seluruh daerah Rehat serta Rawat (R&R) di semua lebuh raya telah diwartakan sebagai leluasa serta larangan merokok pada 2014, tetap tersedia orang-orang awam yg tak mematuhi peraturan tersebut.

Terkini, penyanyi rap Caprice memuat naik video mengenai pengawal peribadinya dikenakan kompaun di R&R Temerloh, Pahang pada Ahad kerana kesalahan merokok di luar tandas daerah tersebut.

Boleh ke saman tanpa pakai uniform?


Caprice menerusi video itu memberikan surat denda tersebut yg didakwanya telah dikeluarkan oleh seorang pegawai yg tak beruniform.

Enggan melatah, Caprice mengatakan terhadap mStar Online bahawa tujuan beliau memuat naik video tersebut merupakan untuk menambah kesedaran orang-orang awam mengenai larangan berkenaan serta bukannya mahu mempersoalkan bidang tugas pegawai di pejabat kesihatan.

“Ramai yg merungut di R&R serta saya rasa serba salah kerana tak memiliki jawapan mengenai perkara itu (pegawai tanpa uniform).

“Jadi, saya muat naik video di Instagram untuk memperoleh jawapan daripada mereka yg lebih arif,” katanya yg dalam perjalanan menuju ke Universiti Sultan Zainal Abidin di Kuala Terengganu untuk memberi tau ceramah motivasi Jihad in Education.

Penyanyi rap itu berasa tetap ramai orang-orang awam yg tak mengenal mengenai larangan tersebut serta berharap tiada lagi rakyat Malaysia yg keliru sekiranya mereka dikenakan kompaun oleh pegawai yg tak menggunakan uniform.

Penyanyi lagu ‘Xde Hal Bro’ itu juga mendakwa dirinya tak menggalakkan orang-orang awam untuk merokok, tetapi memahami tak sedikit mereka berbuat demikian untuk abadi berjaga saat memandu terutamanya bagi perjalanan yg jauh.

“Ada pengikut saya di Instagram yg bertanya apabila mereka tak boleh merokok di R&R, di manakah mereka boleh berbuat begitu?

“Saya menganggap butuh ada zon yg dikhaskan untuk merokok semacam yg tersedia pada berbagai bangunan komersial. Mungkin ia akan menyelesaikan persoalan serta kekeliruan,” terang selebriti itu.

Sebelum ini, Kementerian Kesihatan telah mewartakan R&R sebagai daerah leluasa serta larangan merokok tergolong daerah makan serta tandas.

Mereka yg didapati melakukan kesalahan itu boleh didenda antara RM250 serta RM500.
Facebook Comments

0 comments